Nuförtiden kan vi lära oss om vad det än är som vi tycker är intressanta på bara några sekunder. Hur varmt är det idag? Hur använder man ett comeon bonuskod? Hur putsar man sina fönster? Vad du än tänker på – skriv in det så hittar du svaret. Min gissning är att du gjorde samma sak för att komma till den här artikeln – du var intresserad av att se hur hybridbilar fungerar och voila – här är vi. Så utan vidare, låt oss diskutera hybridbilar!
Hybridbilar blir vanligare, även om de faktiskt funnits med i bilden ett bra tag nu. Kort och enkelt kan hybridbilen beskrivas som en korsning av en av vanlig förbränningsmotor, det vill säga en bensin- eller dieseldriven sådan, samt elmotorer och batterier. Båda delar förekommer nämligen i en så kallad hybridbil, men det känner du förstås till sedan tidigare. Du känner sannolikt också till att man ofta pratar om hybridbilar som ett miljövänligt alternativ till vanliga diesel- eller bensinbilar. Men vad du kanske inte känner till på samma sätt är hur dessa bilar egentligen fungerar. Hur är det egentligen möjligt att kombinera olika energikällor? Det är någonting som vi kommer att kika lite närmare på i den här texten.
Det finurliga med hybridbilar är att förbränningsmotorn används för att ladda batteriet som tillhör elmotorn. Uppladdningen sker under bilens färd, men även vid inbromsningar samt när bilen går på tomgång. Elmotorn kan också drivas genom att bilen tar tillvara på den energi som omvandlas till spillvärme. Likadant med bromsenergin. Därmed får batteriet tillgång till flera energikällor att driva motorn, vilket i förlängningen också minskar bilens bränsleförbrukning. Nackdelen med en normal hybridbil är förstås att du inte kan ladda bilen med extern el. Men om du väljer den här typen av bil före en “vanlig” bensin- eller dieseldriven har du åtminstone gjort ett energieffektivt val när det handlar om fossila bilar.
Batterierna har en nyckelroll i hybridbilar
Eftersom det inte går att ladda hybridbilar med el från ett strömuttag tankas de precis som vanliga bilar, det vill säga med bensin eller diesel, oftast det förstnämnda av de två. Som vi har varit inne på är dock hybridvarianterna ett miljövänligare alternativ än de traditionella bensin- och dieselbilarna, eftersom batteriet alltså används som komplement för att stötta förbränningsmotorn. Utnyttjandet av batteriet leder i förlängningen till att avgasutsläppen minskar, precis som bilförarens påverkan på klimatet. Det är av samma anledning, det vill säga att bilen växlar mellan batteridrift och kraft från förbränningsmotorn, som man inte talar om hur långt det går att köra bilen på el. Räckvidd, brukar det heta med ett annat ord. Bränsleförbrukningen är det som nämns i sådana sammanhang, utifrån faktorn att batteriet backar upp förbränningsmotorn – vilket alltså gör att bilen blir mer bränsleeffektiv sett till hur mycket den drar per mil.
Varför är de coola?
Det mest intressanta i frågan om hur hybridbilar fungerar återfinns således i batteriet. Hybridbilens prestanda avgörs nämligen helt och hållet utifrån batteriernas egenskaper. Batterierna måste både vara starka nog att förse elmotorn med tillräcklig ström, men också för att använda så mycket det går av bromsenergin. Till skillnad från elbilar är batteriernas vikt inget större problem för hybridbilar eftersom de laddas under tiden som bilen kör. Ibland kanske man dock vill slippa köra igång förbränningsmotorn om man kör i stan eller korta sträckor, och då kan batteriets vikt få en viss betydelse. Blybatterier är i regel det traditionella valet. Det finns lättare alternativ, men även de kan vara ganska tunga och klumpiga vilket påverkar bilens räckvidd – det vill säga hur långt du kan åka med din hybridbil.